3 کاری که برخلاف باور شما به بهره‌وری آسیب می‌زنند

آسیب به بهره وری

در دنیای پرسرعت و مدرن امروزی، همه سازمان‌ها و افراد به دنبال افزایش بهره‌وری خود هستند. افزایش بهره‌وری سازمانی و نگهداشتن آن در سطوح بالا برای هر سازمانی حیاتی است. در این مقاله به بررسی 3 مورد می‌پردازیم که برخلاف تصورات ما، برای بهره‌وری ما مضر هستند.

باز گذاشتن درب دفتر کار

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند باز گذاشتن درها به شفافیت کمک می‌کنند و باعث می‌شوند ارتباط آنها با دیگر کارمندان بهبود پیدا کند. همچنین افراد بر این باورند که باز گذاشتن درها به کارمندان این احساس را منتقل می‌کنند که همیشه می‌توانند به مدیر رجوع کنند و او در دسترس است. پژوهش ها حاکی از این است که نیمی از کارمندان از درهای باز عبور نمی‌کنند زیرا از عواقب آن می‌ترسند. این کار در واقع برای بهره‌وری آسیب‌زا است و باعث کاهش تمرکز عمیق برای انجام کارها می‌شود. همچنین ممکن است کارمندان احساس کنند مدیرشان برای کنترل کردن آنها درب اتاقش را نمی‌بندد.

راهکار؟ بستن درب‌ها و باز کردن تقویم‌ها

ملاقات‌های سیستماتیک یک به یک به صورت هفتگی، ماهیانه یا… راه بسیار بهتری برای تسهیل ارتباطات در سازمان است. از پیش مشخص کردن زمانی که افراد حتما باید در محل کار حضور پیدا کنند نیز برای جلسات و کارهایی که حساسیت زمانی دارند مفید است. باید در سازمان فضایی خلق کرد که در آن اعضای تیم بتوانند آزادانه و بدون ترس با مدیران ارتباط بگیرند. به یاد داشته باشید، سازمانی با بهره‌وری بالا، نیازمند سیستم‌هایی با بهره‌وری بالاست.

ارجحیت ساعات کاری طولانی به نتایج

بسیاری از مدیران سازمان، تصور می‌کنند کارمندانی که ساعات طولانی‌تری در محل کار می‌گذرانند بهره‌وری  بالاتری دارند و معمولا برای آنها پاداش بیشتری در نظر می‌گیرند و آنرا با تعهد سازمانی اشتباه می‌گیرند. اما در حقیقت این کار منجر به خستگی، عدم تمرکز، فرسایش و در نتیجه کاهش کیفیت نتایج می‌شود. حضور طولانی مدت در محل کار همچنین باعث می‌شود کارمندان فقط به صورت فیزیکی در محل کار حضور داشته باشند و در واقع درگیر کار کردن نباشند.راهکار؟ مدیران باید کارمندان را بر اساس نتایج خلق شده، تحویل نتایج در زمان درست و رسیدن به اهداف ارزیابی کنند. همچنین مدیرلن باید درک کنند کارمندی که در زمان کوتاه تری پروژه‌ها را تحویل می‌دهد به اندازه کسی که طولانی‌تر کار می‌کن با ارزش است. در نهایت، مدیران باید به صورت شفاف و واضح انتظارات خود را از کارمندان خود مطرح کنند تا کارمندان بدانند چه زمانی عملکرد خارق‌العاده‌ای دارند.

جلسات متعدد

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند جلسات متعدد به ارتباطات و یکپارچه نگه‌داشتن سازمان کمک می‌کنند. این کار چند مشکل اساسی دارد. در وهله اول، جلسات طولاتی و متعدد فرصت انجام کار را از کارکنان می‌گیرند و زمان زیادی از آنها طلب می‌کند. دوم، جلسات متعدد باعث کاهش تمرکز عمیق و بدون مزاحمت می‌شود و این امر بهره‌وری را کاهش می‌دهد.


در آخر، جلسات متعدد و تصمیم‌گیری‌های پشت سر هم، باعث کاهش انرژی شناختی می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند تصمیمات ما کیفیت پایین‌تری داشته باشند. ممکن است مدیران احساس کنند اگر جلسات متعدد نداشته باشند چیز مهمی را از دست بدهند، یا جلسات برایشان بسیار مهم نمود پیدا کنند. راهکار؟ فقط در جلسات ضروری شرکت کنید، جلسات دیگر را به شخص دیگری بسپارید یا لغو کنید. محتوای جلسه را از قبل به صورت شفاف تعیین کنید و در همان چهارچوب بمانید و تعداد افراد شرکت کننده را محدود انتخاب کنید.


بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری در سطوح فردی و حتی سازمانی، استفاده از سیستم میشن کنترل است. سیستم میشن کنترل امروزه در سازمان‌های برتری که در لیست 500 سازمان برتر فوربز هستند مورد استفاده است. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *